Rencura bestaat 5 jaar!
Rencura bestaat binnenkort 5 jaar. Kan je me wat meer vertellen hoe het allemaal begonnen is. Hoe is het Rencura-verhaal ontstaan?
Mijn interesse in vastgoed en gebouwen is al aanwezig van kleins af aan. Ik keek vroeger naar gebouwen en ze passioneerden mij. Die interesse is gelukkig nooit weggegaan. Ik heb daarna mijn studies afgemaakt en vervolgens Industrieel Bouwkunde gestudeerd. Daarna wist ik dat puur projectopvolging niet hetgeen was die me nauw aan het hart lag. Ik had meer zin om het proces na de opbouw van een gebouw te beheersen.
Ik heb dan besloten om nog verder te studeren in het buitenland. Vervolgens ben ik teruggekomen in België en ik ben ik aan de slag gegaan bij een internationaal vastgoedbedrijf, op de dienst “Waarderingen”. Daar heb ik heel veel bijgeleerd over de Belgische vastgoedmarkt. Denk bijvoorbeeld aan het professioneel inschatten van de waarde van commercieel vastgoed.
Na twee jaar werd het voor mij duidelijk dat dit niet genoeg was en dat ik meer wou. Plots was die drang om zelf een onderneming op te richten. Ik wist vrij snel dat ik wou ondernemen in het residentieel vastgoed omdat één van onze zusterbedrijven Syncura is, de marktleider in syndic met meer dan 30 jaar ervaring in beheer van mede-eigendom. Met die gedachtegang en de kennis van Syncura ben ik verder gaan denken en heb ik overlegd met mijn vader Johan Van de Moortel, die Syncura heeft opgericht.
Ik zag dat er daar nood was aan een partner die investeringvastgoed voor 100% beheerde omdat ik vond dat privatieve investeerders op dat ogenblik nergens naartoe konden voor het beheer van hun investering. Ik ben er dan ingesprongen en 1 januari 2016, 5 jaar geleden, hebben we uiteindelijk de knoop doorgehakt en heb ik Rencura opgericht.
Rencura is vertrokken van een wit blad. Het was in het begin wat zoeken, maar dat is normaal. We wilden een overtuigend verhaal brengen naar onze klanten of toekomstige klanten. En ik denk wel dat dit gelukt is. De nood aan een betrouwbare en professionele vastgoedpartner was aanwezig. We zijn dan ook in die 5 jaar enorm gegroeid. Elk jaar opnieuw kan ik met trots aankondigen dat we meer dan onze voorgelegde targets hebben gehaald. Dat is natuurlijk wel als ondernemer een fijn gevoel.
Waarvoor staat Rencura volgens jou?
Rencura is een servicebedrijf voor vastgoed. Ik vind het zeer belangrijk dat klanten bij ons terechtkunnen voor elke vraag die ze hebben rond vastgoed.
Wat maakt Rencura uniek t.o.v. andere vastgoedmakelaars of rentmeesters?
Wat uniek is aan het Rencura-verhaal is dat we een volledige ontzorging aanbieden. Onze klanten weten dat we niet binnen onze lijnen werken en als er ze een vraag hebben die niet meteen binnen ons functie als rentmeester hoort, dat ze zeker bij ons terecht kunnen. Ze weten dat ze met Rencura een houvast en een partner hebben gevonden die meedenkt op langer termijn.
Waar wil je met Rencura over 5 jaar staan? Wat zijn je ambities? Wat voor type projecten hoop je over vijf jaar te hebben/doen?
Met Rencura hebben we sowieso de ambitie om binnen 5 jaar nog te groeien. Wij willen elk jaar groeien. Of dat we de grootste zijn of niet, dat hoeft niet per se. Ik vind het vooral belangrijk dat we steeds kwaliteitsvolle service aanbieden. Ik geloof wel dat er binnen het vastgoed in het algemeen nog steeds veel vraag is naar digitalisatie. We zijn daar al volop mee bezig. We zien dat ook in de vastgoedmarkt. Maar daar willen we als Rencura op verder bouwen zodat we volledig futureproof zijn.
Kan je mij vertellen wat Rencura voornamelijk doet?
Bij Rencura hebben we twee activiteiten: enerzijds het totaaltraject met de volledige ontzorging van de vastgoedinvesteerder. Klanten die geïnvesteerd hebben in vastgoed en het wensen te verhuren, gaan we van a tot z ontlasten. Zo nemen wij het technisch en financieel beheer van het vastgoed voor onze rekening. Anderzijds hebben we binnen Rencura het luik met de vastgoedtransacties. Hierbij doen we verkoop- en verhuurbegeleiding. Die klanten kunnen dan eventueel overstappen naar het totaalpakket waar ik het daarnet over had.
Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Ik hoop echt dat onze klanten Rencura zien als een trouwe partner waar ze bij terecht kunnen met hun vastgoedvragen.
Maak de zin af: jullie zijn pas echt tevreden als…
We zijn pas tevreden als we met het Rencura-team elke dag de lat iets hoger leggen. Daarmee bedoel ik zowel onze service naar onze klanten als onze communicatie. Elke dag moeten we ons de vraag stellen: waar en hoe kunnen we onze dienstverlening optimaliseren?
Welke woorden komen in je op als je aan Rencura denkt?
- Transparantie, klinkt standaard, maar het is een punt waar we als bedrijf heel hard op inzetten. We zijn tenslotte dagdagelijks bezig met het beheer van vastgoed van investeerders. Ik denk bijvoorbeeld aan de digitalisatie van administratie van beheer, maar ook aan de financiële transparantie.
- Teamplay: We zijn een jong bedrijf, letterlijk en figuurlijk. We bestaan 5 jaar en we zijn met allemaal jonge mensen. Teamplay is voor mij als ondernemer heel belangrijk zodat de collega’s goed overeenkomen en bij elkaar terecht kunnen indien nodig. Zo zet ik in op workshops en teambuildings. Op die manier kan er een goeie service aangeboden worden aan onze klanten.
Wat zijn volgens jou de voornaamste eigenschappen die een ondernemer moet hebben?
De twee eigenschappen die je volgens mij zeker als ondernemer moet bezitten zijn doorzettingsvermogen en de durf om de lat steeds hoger te willen leggen. Grenzen verleggen en jezelf blijven uitdagen zijn enorm belangrijk, want in onze business is stilstaan achteruit gaan. Ook als je een tegenslag hebt, blijven doorgaan en zeker niet opgeven.
2020 was geen evident jaar. Voor welke uitdagingen heb je met Rencura gestaan?
2020 was inderdaad geen evident jaar, voor niemand, maar zeker niet voor ondernemers. De grootste uitdaging was ervoor zorgen dat mijn team geconnecteerd bleef met elkaar en de feeling met bedrijf niet verloren. In tijden van telewerk waar Microsoft Teams of Zoom volop ingezet werd, was het niet vanzelfsprekend om mijn team bij elkaar te houden en onze gekende Rencura-spirit te behouden. Dan is het als bedrijfsleider om je team opnieuw naar boven te trekken. Op technologisch vlak hadden we al een grote stap gezet, denk maar aan het telewerken, de telefonie… Maar het was niet evident om mijn medewerkers hun hoofd omhoog te houden. Dat was dan ook de uitdaging van 2020 voor Rencura!
Wil je graag je medewerkers eventueel bedanken?
Ik wil via deze weg zeker mijn Rencura-team bedanken. Ik denk dat dit dan ook het ideaal middel is om hen even te bedanken voor hun 5 jaar lange inzet. Niet iedereen was er al bij van bij de start in 2016. Maar ik vind het belangrijk dat onze neuzen in dezelfde richting staan, dat we dezelfde waarden streven en we voor dezelfde visie gaan. Ik wil dan ook het voltallig team bedanken. Zowel mijn beheerders, als mijn boekhouders als mijn backoffice-medewerkers. Een welgemeende dank!
Wat zijn je toekomstplannen voor 2021?
Ik heb toch wel een paar plannen voor 2021 die ik wil realiseren. Zo gaan we nieuwe kantoren openen: Brussel en Antwerpen. Op vandaag bestaan die kantoren al, maar als satellietkantoren. Mijn plan is om daar effectief Rencura-kantoren te openen waar onze klanten steeds naartoe kunnen gaan en waar er dus permanent een Rencura-collega aanwezig is.
Een tweede plan voor 2021 is verder inzetten op de digitalisatie. We gaan naar het effectief online inboeken van afspraken. Ook het 360° filmen waarbij de bezoeker reeds virtueel het pand kan bezoeken. We doen dit sinds de eerste lockdown, maar we willen dit zeker verder uitrollen in 2021. We gaan dus zeker niet stilstaan!
Bedankt voor het interview, Simon! Veel succes!