- Home
- FAQ
FAQ
-
Een huurder betaalt maandelijks een huurprijs aan de verhuurder om op die manier te kunnen wonen in een huis of een appartement. De huurprijs mag tijdens de duur van het huurcontract niet aangepast worden, maar het kan wel geïndexeerd worden. Dit wil zeggen dat de huurprijs aangepast wordt aan de stijging van de levensduurte.
Hoe wordt de huurindexering berekend?
De huurprijs wordt jaarlijks op de datum van de inwerkingtreding van het huurcontract aangepast aan het cijfers van de gezondheidsindex.
De formule voor huurindexering
Onderstaande formule wordt gebruikt voor het berekenen van de huurindexatie.
(Basishuurprijs x nieuwe index) / Startindex
- Basishuur = Huurprijs (exclusief lasten) die is vastgesteld bij de ondertekening van de huurovereenkomst
- Nieuwe index = de index die gepubliceerd worden door de FOD Economie de maand voorafgaand aan de verjaardag van de inwerkingtreding van de overeenkomst.
- Startindex (ook wel basisindex genoemd) = het gezondheidsindexcijfer van de maand die de inwerkingtreding van de overeenkomst voorafgaat.
Hoe wordt de huurindexering gecommuniceerd?
De verhuurder moet de indexering van de huurprijs schriftelijk communiceren aan de huurder op de datum van de huurovereenkomst. Het mag ten hoogste 3 maanden teruggaan, voorafgaand aan het verzoek ter zake.
Indien het gebruik van de gezondheidsindex niet meer wettelijk verplicht is, zal de aanpassing van de huurprijs gebeuren op grond van de evolutie van de index van de consumptieprijzen.
-
Klik hier en download het sjabloon om je huuropzeg te doen.
Print het document af en vul het in. Daarna moet je aangetekend verzenden naar volgend adres (maatschappelijke zetel van Rencura - VM Rentmeesterschap):
Poortakkerstraat 91
9051 Gent -
Rentmeester Rencura heeft een interne permanentiedienst die instaat voor noodgevallen in de huurpanden. Huurders kunnen terecht op het nummer 09 330 21 00 (en daarna op optie 9 duwen).
Voorbeelden van noodgevallen waarvoor huurders bij onze permanentiedienst terecht kunnen: stroomonderbrekingen, waterlekken...
Het is niet de bedoeling dat ze gebruikmaken van onze permanentiedienst voor vragen over het huurcontract, hoe een opzeg doen, om de achterstallige huur te overlopen... Dit gebeurt best tijdens de kantooruren als de dossierbeheerder aanwezig om je optimaal te kunnen verder helpen.
Hierbij nog een overzicht van de noodnummer:
- 100: Brandweer en ambulance
- 101: Politie
- 112: Europees noodnummer voor dringende hulp
- 1722: Nummer voor niet-dringende noodgevallen
-
De uittredende plaatsbeschrijving wordt uitgevoerd:
- Bij opzeg van de huurovereenkomst door alle huurders
- Bij opzeg van de laatste huurder die op de originele huurovereenkomst vermeld staat.
- Indien er geen huurders meer zijn die op de originele huurovereenkomst vermeld staan dan kan er geen addendum aan de huurovereenkomst opgemaakt worden. In dat geval wordt een nieuwe huurovereenkomst opgemaakt, met nieuwe plaatsbeschrijving en huurwaarborg.
-
Indien de hoofdhuurder het pand wenst te verlaten dan dient de huurwaarborg eerst overgezet te worden naar de nieuwe hoofdhuurder.
Vervolgens koopt de nieuwe huurder het aandeel van de oude huurder in de huurwaarborg over en betaalt deze aan hem/haar uit. De nieuwe huurder neemt de plaats in van de oude en neemt ook al zijn verantwoordelijkheden over; Dus ook het herstellen van eventueel veroorzaakte huurschade.
Bv: Indien er zichtbare schade is in de slaapkamer en de oud huurder gaat niet over tot herstel dan kan de nieuwe huurder deze schade afhouden van het bedrag dat hij uitbetaalt aan de oud huurder.
-
Procedure tot verlaten van het pand:
De vertrekkende huurder moet steeds de beheerder op de hoogte brengen van een eventueel vertrek. De beheerder kan hierdoor reeds even in dialoog treden met de blijvende bewoners alsook een mogelijke check-up doen van het pand zodat er kan gewezen worden op eventuele huurschade. Op die manier heeft de vertrekkende huurder de tijd om zijn kamer in orde te brengen alsook de eventuele herstellingen in de “gemeenschappelijke delen” zoals de keuken, leefruimte, badkamer… uit te voeren.
- De vertrekkende huurder kan opzeggen mits aangetekend schrijven aan de beheerder/verhuurder met minimale opzegtermijn van 3 maanden
- De vertrekkende huurder moet steeds een nieuwe huurder voorstellen:
- Bij niet aanvaarding van de voorgestelde huurder is de vertrekkende huurder tot 6 maanden huur verschuldigd. Nadien wordt de volledige huursom opgevraagd bij de blijvende bewoners.
- Bij aanvaarding van de nieuwe huurder is de vetrekkende huurder bevrijd van zijn verplichtingen na het einde van de opzegperiode van 3 maanden.
Procedure tot aanvaarding nieuwe huurder:
Elke nieuwe bewoner moet steeds voorgesteld worden aan de beheerder. De beheerder zal in overleg met de verhuurder de nieuwe bewoner ofwel toelaten ofwel weigeren.
De nieuwe bewoner kan geweigerd worden op basis van:
- De nieuwe huurder gaat een huurcontract aan met minimum duurtijd van 12 maanden en is verplicht zijn hoofdverblijfplaats er te vestigen
- Vlaamse bezettingsnorm: Vlaamse wooncode bepaalt een maximum aantal huurders
- Insolvabiliteit: de nieuwe huurder moet een bewijs tonen dat hij voldoende solvabel is
- De huidige bewoners kunnen zonder gefundeerde motivatie de nieuwe voorgestelde huurder weigeren
Opmaak addendum of volledig nieuwe huurovereenkomst
Bij aanvaarding van de nieuwe huurder wordt een addendum opgemaakt en wordt deze bijgevoegd aan de originele huurovereenkomst en geregistreerd. Een addendum kan opgemaakt worden net zolang er een huurder van de originele huurovereenkomst in het pand blijft wonen. De nieuwe huurder neemt zo alle verantwoordelijkheden van de vertrekkende huurder over. Dus hij zal ook gehouden zijn de intredende plaatsbeschrijving die bij aanvang van de huurovereenkomst opgemaakt werd te respecteren. De nieuwe huurder zal de vertrekkende huurder uitkopen voor zijn aandeel in de huurwaarborg.
Wanneer de laatste originele huurder het pand wil verlaten dan zal er een volledig nieuwe huurovereenkomst moeten opgemaakt worden, inclusief plaatsbeschrijving en nieuwe huurwaarborg.”
Belangrijk! De verzekeringsmaatschappij moet op de hoogte worden gebracht van de huurderswissel zodanig ook de nieuwe huurder valt onder de huurdersverzekering en de oude wordt geschrapt!
-
Het is perfect mogelijk om samen met enkele vrienden een huis of appartement te huren.
Men spreekt in dat geval over Medehuur ( het zogenaamde “Co-housen”).Algemene principes van medehuur:
- Alle inwoners moeten als huurder vermeld staan op het huurcontract
- Alle inwoners die in het huurcontract staan, zijn allemaal hoofdelijk én ondeelbaar aansprakelijk voor de maandelijkse huurgelden/lasten
- Er is steeds één huurder die aanzien wordt als hoofdhuurder – hij/zij zal instaan voor de communicatie tussen de medebewoners en de beheerder van het pand. De huurwaarborg zal ook op naam van de hoofdhuurder staan.
-
De meterstanden worden tijdens de uittredende plaatsbeschrijvingen door de rentmeester opgenomen en doorgestuurd naar de correcte water- en energieleverancier. Mogelijks krijgt u nog een factuur die u dient te betalen om vervolgens een slotafrekening te ontvangen. Uiteindelijk zal u alleen het werkelijke verbruik aangerekend worden en ontvangt u mogelijks een teruggave of dient er surplus betaald te worden.
-
Normaal zijn alle herstellingen ten laste van de verhuurder, behalve:
• kleine herstellingen*;
• herstellingen die nodig zijn door het verkeerd gebruik of slecht onderhoud door de huurder;
• herstellingen die nodig zijn omdat de huurder zijn meldingsplicht niet is nagekomen (tenzij die kan aantonen dat de verhuurder toch op de hoogte was van de nodige herstellingen).Het onderhoud en reinigen van de woning is altijd ten laste van de huurder
De Vlaamse Regering heeft een lijst van kleine herstellingen en onderhoudswerken opgesteld.
Die lijst is niet-limitatief: ze geeft dus geen volledig overzicht van alle mogelijke gevallen. -
Dankzij de ervaring, doorgedrevenheid en de expertise van de rentmeesters van Rencura wordt uw investeringsvastgoed altijd opgevolgd: innen van huurgelden, indexatie van de huur, onderhoud van technische installatie, opvolging van renovaties...
De rentmeester is het aanspreekpunt van zowel de eigenaar als de huurder. De rentmeester fungeert als derde en neutrale persoon.
Bovendien adviseert hij de investeerder omtrent zijn toekomstplannen om te beleggen in vastgoed.
-
Het team van rentmeester Rencura is steeds bereikbaar voor eventuele problemen. U kan ons contacteren:
-
Hieronder een duidelijk overzicht van de verschillen tussen een syndicus en een rentmeester:
Syndicus Rentmeester Beheer van... Gemeenschappelijke delen Privatieve delen Verplicht? Verplicht Niet verplicht Enkele praktische voorbeelden:
De lift in uw gebouw is defect? Contacteer de syndicus van het gebouw De ingebouwde vaatwasser in uw appartement het heeft begeven? Contacteer uw rentmeester.