Software voor huurbeheer
Wanneer je de verhuur van een of meer eigendommen moet beheren, kan je snel overmeesterd raken door het aantal taken dat je moet uitvoeren en de wetgeving die je daarbij moet kennen. Software voor het huurbeheer gebruiken kan een mogelijkheid zijn. Sommige softwarepakketten zijn voor België ontworpen of eraan aangepast. Waarbij kan dergelijke software een particulier helpen en is het de beste oplossing voor het beheer van de verhuur van een woning?
Waarom huurbeheer software gebruiken?
In het verleden volstonden een eenvoudig notitieboekje en een kalender om een huur te beheren. Vervolgens kwamen er Excel-spreadsheets die materiële hulp boden bij het opstellen van lijsten en het maken van berekeningen. Maar deze hulp voorkomt daarom geen mogelijke fouten en je moet er steeds terug aan werken, wat veel tijd kost. De software voor het huurbeheer heeft tot doel directe bijstand te verlenen door alle nodige informatie te verstrekken en het beheer optimaal te organiseren, zodat de particulier er zo weinig mogelijk tijd aan hoeft te besteden en de garantie heeft dat al zijn handelingen in overeenstemming zijn met de wet.
Wat is software voor vastgoedbeheer?
Het is software dat de verhuurder zal begeleiden bij zijn verschillende acties: beheer van de huurgelden en lasten (opvolging van achterstallige betalingen, indexering, berekening van lasten, enz.), inkomsten en uitgaven, uit te voeren werkzaamheden, enz.
Lange tijd was deze software duur in aankoop en eerder voorbehouden voor professionals. Tegenwoordig zijn er veel eenvoudig te gebruiken softwarepakketten beschikbaar voor het grote publiek.
Er zijn veel verschillende soorten software op de markt. Sommige hebben gratis versies, maar als je van alle opties gebruik wenst te maken, zal je een levenslange licentie of een maandelijks abonnement moeten betalen. Veel software is in het Engels, zoals Alphaletz of Spacewell. Onder de software die in het Frans beschikbaar is, kunnen we RoomMate, ImmoAssist of HappyTenant vermelden.
Een Belgische software: Smovin
Smovin, opgericht in 2017, is een Belgische start-up die software aanbiedt om vervelende taken te automatiseren zoals het bijhouden van betalingen . Smovin waarschuwt je voor belangrijke gebeurtenissen, zoals een betalingsachterstand, en zorgt voor het plannen van automatische herinneringen.
Het herinnert je eraan je huurprijzen op de wettelijke data te indexeren en voert de nodige berekeningen voor je uit. Het centraliseert al je documenten en informatie om je dagelijks beheer te vergemakkelijken. Ten slotte biedt het je een lijst van documenten of brieven die je naar je huurders kunt sturen om je zo tijd te doen besparen.
De limieten van beheersoftware
Hoewel software je echt kan helpen bij de organisatie en je dus tijd kan laten besparen, beheert het daarom niet de relatie tussen huurder en verhuurder. De verhuurder zal nog steeds de relatie met zijn huurder zelf moeten beheren. Bovendien kan software, ook al is het zeer volledig, niet op alles anticiperen en kan het nooit een menselijke visie en analyse van een situatie vervangen.
Je eigendommen zijn je dierbaar, je wilt dat ze in goede staat blijven en dat ze aan betrouwbare mensen worden verhuurd. Je wilt een vertrouwensrelatie met je huurders opbouwen. Software kan nooit de deskundigheid van een rentmeester vervangen, want al gaat het natuurlijk om cijfers en rentabiliteit, het gaat ook om mensen.
Als je het beheer van je onroerend goed aan Rencura delegeert, weet je dat het wordt geoptimaliseerd en dat je niets meer hoeft te beheren. Het is ook voor de zekerheid kiezen dat je vastgoed in handen zal zijn van een deskundig en professioneel persoon, wat geen enkele software ooit kan vervangen.