Huurders opvolgen? Wat moet je weten…
Investeren in vastgoed is ook vandaag nog één van de beste manieren om geld te laten renderen. Spaargeld brengt op de bank nog steeds te weinig op, wat maakt dat vastgoed kopen en het vervolgens verhuren chronisch hoog blijft. Zowel investeerders als particulieren kiezen tegenwoordig voor dit type investering, omdat ze veiliger en stabieler worden aangevoeld dan het investeren van geld in de financiële markt. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de cijfers van de notarisbarometer: het aantal vastgoedtransacties lag ook in 2022 8,4% hoger dan in 2021. Er is echter een groot punt dat kandidaat-kopers tegenhoudt om de sprong te wagen: de eventuele last die men zou ondervinden van huurders.
KOMMER EN KWEL ZIJN VOORBIJ
Iedereen uit de sector kent wel verhalen van huurders die meer dan zes maanden huurachterstand hebben, maar toch niet uit het pand worden gezet door een rechter, omdat ze zogenaamd een ‘tweede’ kans verdienen. De fundamentele vraag is echter of die verhalen eerder regel dan uitzondering zijn en of het doembeeld van de overbeschermde huurders geen overdreven karikatuur is.
Het is hierbij vooral belangrijk dat de problematiek van de slechte huurders in een juist perspectief wordt geplaatst: niet elke huurder is des duivels en niet elke verhuurder is huisjesmelker. Bovendien moeten we ook de ongenaakbaarheid van een huurder met een korreltje zout nemen.
Ten eerste: de overbescherming van de huurder is een fenomeen dat zich voordeed vanaf begin de jaren tachtig tot ongeveer 2010. Vandaag is er meer balans tussen de bescherming van de belangen van de huurder en die van de verhuurder. Toegegeven: bij enkele zaken zijn er nog problemen in de afweging van de respectievelijke belangen, bijvoorbeeld omdat er te hoge voorwaarden zijn vooraleer de huurders uit het pand kunnen worden gezet, maar dat zijn echt uitzonderingen. Gespecialiseerde rentmeesters zoals Rencura weten hoe ze dat proactief kunnen aanpakken.
Ten tweede is er in de juridische behandeling een groot onderscheid tussen zeer goede en minder goede tot slechte verhuurders. Voor verhuurders die zelf amateuristisch of onnauwkeurig te werk gaan tegenover hun huurders, is de balans compleet doorgeslagen richting huurder. Zij moeten niet op medewerking van het juridisch apparaat rekenen. Verhuurders die de regels niet tot in de puntjes volgen, worden afgestraft en krijgen inderdaad hun huur niet ingevorderd en hun slechte huurders niet uitgezet. Daarom is het belangrijk dat je niet ongeïnformeerd gaat verhuren. Een samenwerking met Rencura voor screening van potentiële huurders, juridisch sluitend advies en management van uw verhuur is meestal geen overbodige luxe. Ze biedt in ieder geval het voordeel van veel gemoedsrust.
ZELDEN EEN ZWART/WIT VERHAAL
Verhuurders hebben vaak recht op enkele maanden huurachterstand maar worden door de huurder – bijgestaan door huurdersbond, Test Aankoop, advocaten, etc.- gegijzeld omdat andere zaken niet in orde zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om de aanwezigheid van rookmelders, elementaire vereisten van bewoonbaarheid, verplichte bijlagen en slechte huurovereenkomsten. Niet zelden starten verhuurders een procedure tot invordering van achterstallige huur, om finaal zelf te moeten opleggen aan de huurder. Drama.
Desalniettemin, onze cliënten-verhuurders en vastgoedinvesteerders die de adviezen van Rencura wél nauwgezet opvolgen, krijgen quasi geen problemen en worden, in geval van, veel gemakkelijker dan vroeger hun vorderingen voor de rechtbank toegekend. Kortom, in de verhuurmarkt moet je niet dramatiseren, wel professionaliseren!
We kunnen concluderen dat de tijd voorbij is dat men op een vodje papier een half krot kon verhuren en na wat geblaf de huur toch kon innen. Vandaag geldt: ofwel is alles zeer goed in orde, zowel het huurpand zelf als de administratie en zullen huurprocedures snel en makkelijker dan vroeger verlopen. Ofwel is (net) niet alles in orde, and then it will be a struggle… Voorkomen is dus beter dan genezen. En net daar biedt Rencura als rentmeester haar klanten de grootste meerwaarde.