Wat zijn de onderhoudsverplichtingen van de huurder?
Tussen verhuurders en huurders zijn er regelmatig conflicten over de toewijzing van herstellingen en onderhoud. Om bepaalde situaties te verduidelijken heeft elk gewest een niet-exhaustieve lijst van ieders verantwoordelijkheden gepubliceerd. In dit artikel concentreren wij ons op de onderhoudsverplichtingen van de huurder.
Onderhoud of herstelling?
Onderhoud houdt in dat de woonst in goede staat wordt gehouden, terwijl bij een herstelling wat beschadigd is, weer in goede staat moet worden gebracht. Schoonmaken, smeren, afstellen, beschermen tegen vorst, het gras maaien zijn allemaal onderhoudstaken. Een gebroken raam of een defect slot vervangen zijn dan weer herstellingen.
Indien het onderhoud het gevolg is van ouderdom, normale slijtage of overmacht, dan valt dit niet onder de verantwoordelijkheid van de huurder.
Onderhoud dat door een professional moet worden uitgevoerd
Bepaalde types onderhoud moeten door een professional, een gecertificeerde technicus, worden uitgevoerd maar vallen onder de verantwoordelijkheid en zijn ten koste van de huurder.
Het gaat hier o.a. om:
- Schoorsteenvegen
- Onderhoud van de verwarmingsketel (dit moet, afhankelijk van het soort brandstof en de regio, om het jaar, om de 2 jaar of 3 jaar worden uitgevoerd,)
- Ontkalken van boilers en waterverwarmers
Onderhoud dat door de huurder kan worden uitgevoerd
De huurder is verantwoordelijk voor het dagdagelijks onderhoud van de woning: binnenmuren, vloeren, de waterleiding, ramen, deurkozijnen, elektrische apparatuur, sanitair, enz. Hij moet zorgen voor een regelmatige schoonmaakbeurt alsook voor het basisonderhoud (zoals het vervangen van een afdichting, een zekering, het vervangen van de batterijen in de rookmelder of een defecte schakelaar, het invetten van een scharnier, enz.). De huurder moet ook voor het basisonderhoud van de tuin zorgen: het gras maaien, de bloembedden snoeien, onkruid weghalen. Indien de woning over een privé-zwembad beschikt, valt ook het onderhoud daarvan onder de verantwoordelijkheid van de huurder (filters, kleppen, leidingen, enz.).
Het onderhoud van de buitenkant van het gebouw (dak, buitenmuren, leidingen) is ten laste van de verhuurder.
Officiële lijsten voor elk gewest
Enkele jaren geleden heeft elke regio een tamelijk gedetailleerde lijst van verantwoordelijkheden opgesteld. Voor Vlaanderen is het mogelijk wijzigingen in de huurovereenkomst aan te geven, maar alleen indien ten voordele van de huurder. In Wallonië en Brussel valt er over deze lijst niet te onderhandelen.
Deze lijsten kunnen online worden geraadpleegd en bevatten de herstellingen en het onderhoud die door de huurder en de verhuurder moeten worden uitgevoerd.
Risico's voor de huurder in geval van slecht onderhoud
Indien een slecht onderhoud door de huurder noodzakelijke herstellingen veroorzaakt dan zijn die voor zijn rekening. Indien bijvoorbeeld de verwarmingsketel niet door een vakman is onderhouden en dit gebrek aan onderhoud tot een technisch probleem leidt, zal de herstelling die normaliter onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder valt, voor de rekening van de huurder zijn.
De publicatie van lijsten van alle onderhoudsverplichtingen helpt om bepaalde situaties te verduidelijken, maar deze lijsten kunnen niet volledig zijn en er zullen altijd eeuwige bronnen van conflicten zijn tussen huurders en verhuurders.
Je hebt geen tijd te verspillen met dit soort problemen? Laat Rencura voor het huurbeheer van je woning zorgen. Wij regelen eventuele meningsverschillen met de huurder en je kunt zorgeloos genieten van de huuropbrengst van je woning.