Rentmeester: het financieel beheer
Rencura biedt een brede waaier aan diensten voor huurbeheer. Deze omvatten administratief, financieel en technisch beheer, verhuur en juridische bijstand. We focussen ons hier op het financieel beheer, dat uiteraard het innen van de huur omvat, maar ook vele andere aspecten.
Beheer van huurinkomsten
De huur wordt gewoonlijk maandelijks geïnd en daarbij krijgt de huurder een huurbewijs. In geval van betalingsachterstand wordt een aanmaning verstuurd. Als de vertraging aanhoudt, wordt een herinneringsbrief gestuurd. Onze juridische bijstand kan dan zorgen voor de vervolgprocedure, die het verzenden van een aanmaningsbrief, een bemiddelingsprocedure en eventueel een gerechtelijke procedure omvat.
De huurprijzen worden elk jaar geïndexeerd volgens de geldende wettelijke indexen, zodat uw eigendom rendabel blijft. Een aanpassing aan de geldende markthuurprijzen kan ook worden uitgevoerd.
De huur wordt op regelmatige tijd aan de verhuurder betaald.
Bij de start van de huurperiode wordt een borgsom gevraagd. Deze zal worden terugbetaald bij vertrek als er geen inhoudingen moeten worden gedaan.
Beheer van de kosten
Een voorlopig bedrag voor de betaling van de lasten wordt gewoonlijk tegelijk met de huur geïnd.
Elk jaar wordt een overzicht van de verschuldigde lasten opgesteld aan de hand van de facturen en eventueel met hulp van de syndicus als het goed deel uitmaakt van een mede-eigendom. Het verschil tussen wat verschuldigd is en wat reeds betaald werd, wordt vastgesteld en indien het positief uitvalt, vormt dit de resterende te innen kosten. Indien het bedrag van de werkelijke lasten afwijkt van het voorgaande jaar, wordt voor het volgende jaar een nieuwe raming van de voorlopige lasten gemaakt.
Verdeling van de kosten
De kosten voor een onroerend goed kunnen worden onderverdeeld in twee soorten:
- Kosten in verband met het onroerend goed zelf (onroerende voorheffing, belangrijke herstellingen, bemiddelingskosten, enz.)
- Kosten in verband met het gebruik van het onroerend goed (water, verwarming, onderhoud van gemeenschappelijke ruimten, verlichting van gemeenschappelijke ruimten, enz.)
De eerste moeten door de verhuurder worden betaald, de tweede door de huurder.
Rencura kan ook de kosten van mede-eigendom waarvoor u, als eigenaar, verantwoordelijk bent beheren.
Beheer van de facturen
Facturen worden verwerkt en betaald (water, elektriciteit, onderhoud van de gemeenschappelijke ruimtes, eventuele mede-eigendomkosten...). Je hoeft je nergens zorgen om te maken.
Boekhoudkundige en fiscale bijstand
De boekhouding wordt op regelmatige basis uitgevoerd om een betere follow-up te garanderen. Een samenvatting wordt u regelmatig toegezonden. Bovendien waarschuwt Rencura u onmiddellijk in geval van een groot probleem met betrekking tot uw woning of de betaling van de huur.
U kunt ook hulp krijgen bij uw belastingaangifte. Afhankelijk van het soort woning dat u verhuurt, leeg of gemeubileerd, en van de werkzaamheden die u hebt verricht, verschilt het belastingstelsel en kunnen soms belastingvoordelen worden toegekend.
Door het financieel beheer over te nemen, garandeert Rencura de bescherming en de continuïteit van uw huurinkomsten. Uw investering in vastgoed zit veilig, en zo kunt u ontspannen aan andere dingen denken.