De verschillende stappen van het huurbeheer
Je bent eigenaar van een onroerend goed dat je wenst te verhuren, maar je hebt niet de tijd, de nodige vaardigheden of de zin om ervoor te zorgen. Je hebt dus besloten om een beroep te doen op huurbeheer. Wat zijn de eerste stappen die je rentmeester zal ondernemen?
Ondertekening van het beheersmandaat
Alvorens actie te ondernemen om je eigendom te verhuren, zal de rentmeester je een mandaat voorstellen dat door beide partijen moet worden ondertekend. Met dit mandaat machtig je de mandataris om voor een aantal in het mandaat gespecificeerde taken namens jou op te treden.
Het mandaat moet ook de contactgegevens van de partijen, de duur van het mandaat en de vergoeding van de mandataris bevatten.
Wat het zoeken naar een huurder betreft kan het hier gaan om een exclusief mandaat (slechts één agentschap mag het goed verhuren) of niet-exclusief mandaat (meerdere agentschappen mogen het goed te huur aanbieden). Wat het huurbeheer zelf betreft, dus met uitzondering van de zoektocht naar huurders, kan er slechts één mandataris zijn.
Voorbereiding van de verhuur en schatting van de huurwaarde
De gevraagde huurprijs moet ook in het mandaat worden vermeld. De huurprijs wordt in onderling overleg vastgesteld, maar de rol van de rentmeester bestaat erin de verhuurder te adviseren en een huurprijs voor te stellen die zo hoog mogelijk is om het pand rendabel te maken, maar die overeenstemt met de markthuurprijs, zodat snel een serieuze en betrouwbare huurder kan worden gevonden en het pand niet zonder huurgeld blijft. Beter elke maand 400 euro huur betaald krijgen dan 10 van de 12 maanden 430 euro, omdat huurders dan moeilijker te vinden zullen zijn en vaker zullen vertrekken. Er moet ook een raming van de jaarlijkse huurlasten worden opgesteld om zo te bepalen welke provisie maandelijks gevraagd wordt.
Om een woning te kunnen verhuren, zal de mandataris een aantal elementen nodig hebben: de eigendomsakte, het EPB-certificaat, de contactgegevens van de syndicus, het reglement van mede-eigendom, enz. Hij of zij zal zich er ook van moeten vergewissen dat de te verhuren woning gezond en goed geventileerd is en voldoet aan de minimumnormen die vereist zijn om een goed te verhuren.
Een huurder vinden en kiezen
Zodra de huurprijs vastgelegd is en de verplichte documenten verkregen zijn start het zoeken naar een huurder.
De rentmeester zal een advertentie schrijven en foto's nemen of een video maken waarin hij de woning presenteert. Deze advertentie zal in de vakpers en op relevante websites worden geplaatst. Vastgoedmakelaars hebben vaak een website en een uitstalraam die ook kunnen gebruikt worden om het beschikbare aanbod te publiceren. De rentmeester kan ook gebruik maken van zijn eigen lokaal netwerk.
Hij of zij zal de vragen van belangstellenden beantwoorden en kan ook een eerste selectie maken alvorens de woning te tonen. Hij kiest dan de huurder en zorgt ervoor dat deze financiële garanties voorlegt. Deze keuze kan, indien gewenst, in overleg met de verhuurder gemaakt worden.
Huurcontract en inventaris (betreding en vertrek
De rentmeester stelt het huurcontract op. Hij of zij voert met de gekozen huurder de inventaris van
de inrichting uit en controleert of de huurder naar behoren verzekerd is. Eens deze stappen uitgevoerd zijn hoeft alleen het huurcontract nog te worden ondertekend en de sleutels aan de huurder te worden overhandigd. Je woning is verhuurd.
Wenst de huurder te vertrekken, dan zal de rentmeester de opzegging van de al of niet aanvaarden huurder volgens de bepalingen in het ondertekend huurcontract. De rentmeester maakt een inventaris van de inrichting voordaleer de sleutels in ontvangst te nemen. Indien nodig zal hij de huurwaarborg van de huurder terugbetalen.
Door je eigendom aan Rencura toe te vertrouwen ben je bevrijd van al deze verplichtingen.
Als enige verantwoordelijkheid moet je juist de huurovereenkomst ondertekenen. Wij zorgen voor al de rest!