Rentmeester: technisch beheer en onderhoud
Technisch beheer is een van de drie hoofdaspecten van het huurbeheer, naast administratief beheer en financieel beheer. Het betreft alle handelingen met betrekking tot het onderhoud en de materiële herstelling van het vastgoed. Deze zijn belangrijk om ervoor te zorgen dat uw eigendom zijn volledige vermogenswaarde behoudt.
Bijstand aan huurders
De rentmeester is de persoon tot wie de huurder zich moet wenden indien hij of zij technische problemen heeft. Als de verwarming het niet doet of de vaatwasser het begeeft hoeft u niets te doen. De rentmeester zorgt voor een oplossing zodat de huurder in alle rust en met het beloofde comfort van zijn woning kan genieten. Hij of zij zal ervoor zorgen dat eventuele garanties worden nagekomen en zal de juiste mensen vinden om de reparaties uit te voeren. Indien een huishoudelijk apparaat of andere apparatuur volledig moet worden vervangen is hij ook hier verantwoordelijk voor.
Onderhoudswerkzaamheden
Veel van dit werk wordt tussen twee huurders door uitgevoerd. De inventaris van de inrichting aan het einde van de huurperiode is dan de basis om te bepalen of er werkzaamheden moeten worden uitgevoerd.
Dit kan herstellingswerkzaamheden omvatten indien de woning door de huurder is beschadigd. De huurbeheerder zal dan een schatting laten maken van de uit te voeren werkzaamheden en de kosten inhouden op de waarborgsom die aan de huurder wordt terugbetaald.
Indien de werkzaamheden daarentegen voortkomen uit normale slijtage zal de verhuurder deze volledig zelf moeten betalen. Het is inderdaad belangrijk ervoor te zorgen dat uw eigendom in goede staat blijft en daarom de nodige werkzaamheden uit te voeren zodat het in de loop der jaren niet aan waarde verliest.
De rentmeester zal ervoor zorgen dat de werkzaamheden snel worden uitgevoerd, zodat de woning niet te lang zonder huurder komt te zitten.
Hij of zij zal ook toezien op de correcte uitvoering van eventuele onderhoudscontracten en ervoor zorgen dat de nodige herstellingen tijdens de huurperiode worden uitgevoerd.
Relaties met verzekeringsmaatschappijen
Indien er zich een incident voordoet in de woning en de huurder niet verantwoordelijk is dan zal de rentmeester alle procedures met de verzekeringsmaatschappij afhandelen: een verslag laten opstellen, indien nodig een beroep doen op een expert, een bestek opmaken, het akkoord van de verzekeringsmaatschappij verkrijgen en toezicht houden op de werkzaamheden. U hoeft zich nergens zorgen om te maken maar u wordt natuurlijk wel op de hoogte gehouden van alles wat er in uw woning gebeurt en van het verloop van de verschillende stappen.
Belangrijke werken
Wil je het elektrisch circuit vernieuwen, de ramen vervangen of alle vloeren vernieuwen? De rentmeester kan ook het beheer van de grote werken op zich nemen indien u dit wenst: bestekken opvragen, de werken opvolgen, de ambachtslui coordineren, enz. Zijn vergoeding zal dan besproken moeten worden en is afhankelijk van de uitgevoerde werken.
Waarom het technisch beheer toevertrouwen aan een rentmeester?
Voor zijn technische kennis
De rentmeester heeft voldoende technische kennis om eenvoudige problemen op te lossen. Hij/Zij kan een snelle diagnose stellen en zich tot een expert richten in geval van ingewikkeldere problemen of problemen die buiten zijn/haar bevoegdheid liggen.
- Voor zijn netwerk van professionals en zijn kennis van de markt
De rentmeester is gewend aan de uitvoering van werkzaamheden en kent de ambachtslieden in zijn omgeving goed. Hij weet welke betrouwbaar zijn en redelijk prijzen voorstellen. Hij kan u dus tijd en geld doen besparen door de juiste vaklui te kiezen. Voor grote bedragen zal hij offertes vragen en de beste prijs-kwaliteitverhouding voor u selecteren. Hij zal dan toezicht houden op het goede verloop van de werkzaamheden en het resultaat aan het einde van de werkzaamheden controleren.
Heeft u vragen over technisch beheer of huurbeheer in het algemeen? Neem vandaag nog contact op met Rencura zodat wij al uw vragen kunnen beantwoorden!